Kaikki tilaukset toimitetaan normaalisti

Päästä varpaisiin: pukeudu oikein juoksulenkille talvella


Pakkasen, lumisateen tai kylmän sään ei tarvitse olla juoksemisen esteenä. Pukeutumalla oikein, voit välttyä sekä palelemiselta, että hikoilun aiheuttamalta kosteudelta.


Päästä varpaisiin: pukeudu oikein juoksulenkille talvella


Se tunne, kun lämpömittari näyttää pakkasasteita, puut heiluvat tuulen voimasta ja kevään pitäisi tehdä jo tuloaan, mutta tummat pilvet kaupungin yllä näyttävät uhkaavasti tarjoavan pian lumisadetta. Sinä todella haluaisit suunnata juoksulenkille, mutta sään takia – valitettavasti – päätät jäädä sisälle katsomaan elokuvaa.

Hölynpölyä!

Kunhan vain pukeudut oikein, ei ole yhtään hyvää syytä jättää juoksulenkkiä väliin.

Tässä viisi hyvää vinkkiä, joiden avulla valitset oikeanlaiset juoksuvaatteet niin talveen, kuin kevään kylmiin kuukausiin.

 

1. Suojaa ylävartalo useammalla vaatekerroksella

Kylmän sään juoksuvaatteiden tulisi olla ensisijaisesti lämpimät ja miellyttävän tuntuiset, ja materiaalin sellaista, joka siirtää kosteuden pois iholta sekä suojaa kylmältä tuulelta. Tästä syystä juoksuun on hyvä varustautua useammalla vaatekerroksella.

Villainen aluskerrasto

Tärkein kriteeri aluskerrastolle on sen kyky siirtää kosteus pois iholta. Muutoin kylmä pääsee iholle hikoilun myötä – ja sitäkin enemmän, jos pysähdyt tauolle. Lisäksi on pelkkää plussaa, että aluskerrasto on myös lämmin ja miellyttävän tuntuinen päällä. Suosittelemme investoimaan valikoimamme villaiseen t-paitaan tai pitkähihaiseen paitaan. Paitojen materiaali on huippulaatuista villaa, jolla on kyky säädellä kehon lämpötilaa ja sitoa kosteutta erittäin tehokkaasti. Villa siis suojaa myös hikoilulta, ja voit juosta niin kovaa ja niin kauan kuin jaksat, haisematta kuitenkaan hielle jälkikäteen. Villavaatteita löytyy useissa kauniissa väreissä, koko perheelle. Löydät Outdoor & Sports -valikoimamme täältä.

Lämmin välikerrasto

Jos on todella kylmä, kannattaa varustautua erillisellä välikerrastolla. Kuten aluskerraston, myös välikerraston tulee kyetä sitomaan kosteus pois iholta. Tähän tarkoitukseen sopii erinomaisesti esimerkiksi pitkähihainen merinovillapaita.

Tuulenpitävä juoksutakki

Uloimman kerroksen tulisi ensisijaisesti toimia tuulensuojana. Jos kylmä tuuli pääse puhaltamaan vaatteiden läpi, niin pääsee myös kylmyys, vaikka sinulla olisi kuinka hyvin eristävä kerros alla. Sijoita ohueen ja tuulenpitävään juoksutakkiin, jossa on hengittävä kalvo, joka myös osaltaan siirtää kosteutta pois.


2. Valitse laadukkaat juoksutrikoot

Juoksutrikoiden valinnassa kannattaa käyttää samoja kriteereitä kuin muiden juoksuvaatteiden. Juoksutrikoiden tulee olla joustavat ja hyvin istuvaa tiukkaa mallia. Lisäksi niiden tulee olla lämpimät ja sellaista materiaalia, joka kykenee siirtämään kosteuden pois iholta. Jos trikoot ovat tämän lisäksi vielä tuulenpitävät, se on pelkkää plussaa. Kylmällä säällä kannattaa harkita pitkien alushousujen lisäämistä trikoiden alle. Valikoimastamme löytyvät sekä merinovillaiset leggingsit naisille että pitkät alushousut miehille, useissa kauniissa väreissä – täyspitkänä tai ¾-pituudessa.


3. Suojaa hyvin kädet, pää ja kaula

Palelevat sormet tai korvat voivat helposti pilata hyvän juoksulenkin. Kannattaa siis hankkia myös hyvät juoksukäsineet ja suojata korvat esimerkiksi pipolla. Useimmiten tähän tarkoitukseen riittää ohuempi materiaali kuin mitä käyttäisit kävellessäsi – muutoin tulee liian kuuma. Kaula tarvitsee suojaa yhtä lailla, ja jos et halua huivin heiluvan tuulessa, suosittelemme merinovillaista tuubihuiviamme tähän tarkoitukseen. Tuubihuivi on loistava varuste, joka on kevyt ja taipuu hetkessä kaulalta pipoksi tai korvien lämmikkeeksi.


4. Pidä jalat kuivana ja lämpimänä

Kylmään vuodenaikaan suosittelemme käyttämään lämpimämpiä juoksusukkia kuin tavallisesti. Hyvät juoksusukat ovat hengittävät ja sitovat myös kosteutta, jolloin jalat pysyvät kuivana lenkin ajan. Villasukat ovat nappivalinta tähän tarkotukseen.


5. Tee itsestäsi näkyvä

Kylmät kuukaudet ovat myös pimeitä kuukausia. Muista siis myös turvallisuus ja tee itsestäsi näkyvä heijastimilla. Vaihtoehtoja on tarjolla heijastinliiveistä erilaisiin hihaheijastimiin. Metsässä tai epätasaisella alustalla juostessasi, varmista näkyvyys ja varustaudu tarvittaessa otsalampulla.